Parowozownia Praga


Parowozownia Praga

Warsztaty Wagonowe i Parowozownia (zwana później Lokomotywownią lub Elektrowozownią) powstały w XIX wieku, aby stanowić zaplecze Kolei Nadwiślańskiej. Główny budynek w kształcie wachlarza przetrwał wojnę i pełnił rolę warsztatową aż do zamknięcia zakładów w 1997 roku. Od tego czasu zabudowania Parowozowni powoli niszczały, aż w końcu zostały rozebrane. Dzisiaj w miejscu po Parowozowni jest zwykła polana.

dostępne całodobowodostępne całodobowotereny kolejowetereny kolejowełąkałąka

Powiedz, jak bardzo lubisz to miejsce w Warszawie:

  • Ulice:   ulica Kiejstuta, ulica Piotra Wysockiego, ulica Poborzańska
  • Rok powstania:  1877-1877
  • Obszar MSI:  Pelcowizna
  • Wysokość:   0 m
  • Funkcja:  transportowa
  • Styl: 
  • Związane osoby: Dulęba Henryk

Opis urbanistyczny:

Na terenie znajdowała się obrotnica kolejowa służąca do zmiany kierunku lokomotywy poprzez obracanie wokół własnej osi podstawy na której stała. Dzięki temu rozwiązaniu nie budowano pętli, zajmujących dużo miejsca [9]. Z tego powodu kształt budynku parowozowni był wachlarzowy. Poszczególne wjazdy do hangarów były ustawione w stosunku do siebie pod niewielkim kątem [10]. Lokomotywownię tworzyły: Trakcja Parowa (1877 - 1974), Trakcja Spalinowa (1971 do 1999), Trakcja Elektryczna (1984 - 1999), Specjalny Pociąg Ratunkowy, Zakładowa Zawodowa Straż Pożarna, Laboratorium Analiz, Laboratorium Pomiaru Długości i Kąta, Muzeum Zakładowe (od 1978 roku) [8].

Patronem lokomotywowni Warszawa Praga był Henryk Dulęba - znany działacz socjalistyczny i robotniczy, z zawodu ślusarz. Był on współtwórcą Międzynarodowej Socjalno-Rewolucyjnej Partii Proletariatu. Dulęba dążył do rozwijania działalności rewolucyjnej chłopów. Brał również aktywny udział w rewolucji rosyjskiej w 1905 roku [8].

Opis przygotowano: 2015-09
To Top