Zajezdnia Annopol


Zajezdnia Annopol

Zajezdnia tramwajowa na Annopolu to pierwsza nowa zajezdnia od lat 60-tych XX wieku i jednocześnie najnowocześniejsza w Polsce. Została w pełni zautomatyzowana, tramwaje są identyfikowane przy wjeździe, kierowane na odpowiednie trasy przez myjnię i salę techniczną aż na stanowisko postojowe zgodnie z harmonogramem wyjazdów. Dodatkowo zajezdnia jest ekologiczna, pozyskuje ciepło z ziemi, ma zamknięty obieg wody, a woda deszczowa jest wykorzystywana w toaletach. Są też oczyszczacze powietrza i ekrany akustyczne. Najważniejszy budynek to trzyczęściowa hala obsługi codziennej, warsztaty i hala napraw. Są też osobno: hala postojowa, lakiernia czy tor prób. Uwagi natomiast budzi tylko jeden dojazd do zajezdni, co powoduje ryzyko zablokowania zajezdni w przypadku awarii na trasie.

biurowiecbiurowiecmagazynmagazyn

Powiedz, jak bardzo lubisz to miejsce w Warszawie:

  • Ulice:   ulica Warszawskich Tramwajarzy
  • Rok powstania:  2022-2024
  • Obszar MSI:  Żerań
  • Wysokość:   9 m
  • Funkcja:  transportowa
  • Styl:  postmodernizm
  • Związane osoby:

Opis urbanistyczny:

Zajezdnia Tramwajowa R-5 Annopol (ul. Warszawskich Tramwajarzy #5, Zakład Realizacji Przewozów Annopol) powstała jako piąta zajezdnia tramwajowa w Warszawie [2] i wówczas najnowocześniejsza w Polsce [4]. Zajmuje powierzchnię prawie 11.8 ha [2], powierzchnia zabudowy wynosi 40 073 m2, powierzchnia utwardzona 53 419 m2, a powierzchnia biologicznie czynna 24 156 m2 [12]. Na początku 2025 roku w obiekcie pracowało 190 osób, a docelowo ma być zatrudnionych 430 osób. Zajezdnia umożliwia obsługę i postój 152 tramwajów [3] o długości do 33 m [4].

Zajezdnia posiada drogę dojazdową wraz z torowiskiem od ul. Annopol wzdłuż ul. Inowłodzkiej (wjazd główny) oraz dodatkowy dojazd pożarowy z ul. Pawła Włodkowica [2]. W ramach inwestycji wykonano przebudowę skrzyżowania ul. Annopol i ul. Inowłodzkiej wraz z sygnalizacją świetlną, trzeci tor torowiska do skrętu w Inowłodzką [4] oraz trasą tramwajową od wzdłuż ul. Inowłodzkiej [12].

Projekt architektoniczny przygotowała pracownia Pas Projekt Archi Studio, a nadzór nad inwestycją sprawował Egis Poland [9].

Przy głównej bramie znajduje się portiernia (pomieszczenia recepcji, ochrony, pomieszczenie socjalne i sanitarne), a obok budka wartownicza. Tramwaje po wjechaniu na teren zajezdni są kierowane na wschód do budynku z myjnią. Na dwóch sąsiednich torach znajdują się dwie myjnie przejazdowe, w których tramwaje zjeżdżające są myte z zewnątrz za pomocą szczotkowej myjni automatycznej. Obok jest budynek z myjnią portalową, służącą do gruntownego mycia (stanowisko 1) oraz do gruntownego czyszczenia wnętrza tramwajów (stanowisko 2). Wszystkie myjnie mają zamknięty obieg wody z separacją zanieczyszczeń. W budynku mieści się również wydłużony zadaszony tor prób, umożliwiający rozpędzenie i zatrzymanie tramwaju do 30 km/h w celu wykonania prób ruchowych i badań technicznych [12].

Za myjniami znajdują się rozjazdy do hali obsługi codziennej (OC) i technicznej (OT). Jest to 9 torów i 18 stanowisk wyposażonych w kanały rewizyjne, pomosty, system dystrybucji piasku i płynu do spryskiwaczy oraz odkurzacz centralny, na części torów sieć trakcyjna jest odsuwana w celu ułatwienia napraw na dachu. Dodatkowo w hali przewidziano stanowisko do pomiaru wózków oraz stanowisko do wymiany oleju w przekładniach. Druga część budynku to warsztaty i magazyny części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych, pomieszczenia biurowe, socjalne oraz techniczne, m.in. lakiernia przeznaczona do malowania małych elementów, serwerownia, kotłownia czy sprężarkownia. Na parterze zlokalizowane są szatnie, pomieszczenia socjalne i bufet a na piętrze pomieszczenia biurowe. Trzecia, zachodnia część budynku to hala remontowa, do której tramwaje wjeżdżają od północy (po przejechaniu hali OC) oraz minięciu części warsztatowej. W tej części zlokalizowano 7 torów na których przewidziano 11 stanowisk. Hala wyposażona jest w kanały rewizyjne, pomosty obsługowe, sieć sztywną składaną, tokarkę podtorową, suwnice, podnośniki do tramwajów, myjnię wózków, obrotnice i magazyn wózków. Niewielkie pomieszczenia na północ od hali warsztatowej to wiata śmietnikowa i miejsce magazynowania gazów technicznych. Obok stoi silos na piasek o pojemności około 30 m3 [12].

Tramwaje, które nie wjadą do hali remontowej kierują się do położonej wzdłuż całej zachodniej części kompleksu hali postojowej na 152 składów tramwajowych przy maksymalnej długości 33 m. Stoją one na 19 torach, dla każdego toru przewidziano osobne bramy wjazdowe (od północy) i wyjazdowe. Hala postojowa jest wygrodzona ścianą przeciwpożarową [12].

W centralnej części kompleksu znajduje się budynek administracyjny, gdzie motorniczowie zaczynają pracę i pobierają dokumenty oraz kluczyki do tramwajów. Na parterze są pomieszczenia dla dyspozytora ruchu oraz dyspozytora systemu zarządzania zajezdnią. W piwnicy zlokalizowano pomieszczenia techniczne, gospodarcze oraz archiwa zakładowe. Na północ od niego są budynki podstacji trakcyjnej i pogotowia energetycznego oraz pogotowia sieciowego i torów, obsługujące zasilanie sieci trakcyjnej zajezdni. Pomieszczenia uwzględniają podział na część torową i sieciową. Jest też garaż dwustanowiskowy dla samochodów pogotowia energetycznego i plac manewrowy. Obok zlokalizowano garaż z sześcioma miejscami postojowymi dla ciężkich pojazdów technicznych: wozu dźwigowego, dwóch wozów wieżowych, dwóch pojazdów do montażu pługu i jednego pojazdu typu wozu wieżowego. Dalej jest stacja trafo, zasilająca zajezdnię. Są w niej pomieszczenia z komorami transformatorowymi, rozdzielnia NN i rozdzielnia SN. Bliżej bramy głównej znajdują się garaże i pomieszczenia dla kierowcy pogotowia dźwigowego (może tu parkować żuraw tramwajowego pogotowia ciężkiego) i brygady ekspediującej tramwaje oraz wiaty na odpady i złom. Obok hali postojowej mieści się trzytorowy budynek lakierni. Hala lakierni ma jeden tor i jest wyposażona jest w dwie niezależne kabiny: przygotowawczą i lakierniczo-suszarniczą. Pozostała część budynku przeznaczona jest na postój dwóch tramwajów powypadkowych i oczekujących na komisję powypadkową. Pod tą częścią terenu znajdują się zbiorniki retencyjne na ścieków z torowisk, dróg i terenów zielonych, zbiorniki na wodę deszczową z dachów budynków oraz zbiornik przeciwpożarowy [12].

Zajezdnia ma też stanowiska specjalistyczne takie jak: stanowisko do pomiaru płaskich miejsc, pomiaru nacisku kół, pomiaru obrzeży kół i geometrii wózków. Są też drogi wewnętrzne, chodniki i miejsca parkingowe, ławki, wiaty, zadaszenia i stojaki dla rowerów, a także stanowiska do ładowania baterii samochodów elektrycznych [12] i położony w centrum posesji parking dla motorniczych. Budynki ogrodzono ekranami akustycznymi [14]. Łączna długość torowiska na terenie zajezdni to ponad 14 km [4].

Ekologia

Zajezdnia Annopol jest najbardziej ekologiczną zajezdnią w Warszawie [8]. Jako pierwsza w Polsce, zasilana jest znacznym stopniu z odnawialnych źródeł energii. Wykorzystane zostały pompy ciepła wspomagane gazowymi kotłami kondensacyjnymi, powiązane z instalacją pionowego magazynu ciepła i chłodu i zoptymalizowana instalacja fotowoltaiczna na budynku warsztatowym o mocy ok. 330 kWp [12].

Wody opadowe są gromadzone w zbiornikach podziemnych, uzdatniane a następnie wykorzystywane do podlewania zieleni oraz spłukiwania toalet. Używane środki chemiczne podlegają biodegradacji. Zakładane zmniejszenie ilości ścieków to ok. 113 tys. m3 w skali roku. W budynku myjni używana jest woda w zamkniętym obiegu, oczyszczana w oparciu o układ mechanicznego i biologicznego usuwania zanieczyszczeń. Wykorzystanie wody z zamkniętego obiegu wynosi ok. 86% [12].

Dla ograniczenia zanieczyszczenia powietrza w stolarni i szlifierni zastosowano cyklony odpylające, w lakierniach filtry węglowe, a w silosie piasku filtr tkaninowy [12].

Powierzchnia biologicznie czynna wynosi 20% terenu zajezdni, w tym roślinność wertykalna na elewacjach budynków 5000 m2, a obsadzenie ekranów akustycznych 6000 m2. Na terenie zajezdni przewidziano nasadzenia roślin ozdobnych (drzewa, krzewy rodzimych gatunków), trawniki, łąki kwietne i torowisko z zieloną zabudową na odcinku dojazdowym. Jest też system automatycznego nawadniania [12].

Teren zajezdni ogrodzony został ekranami akustycznymi jednostronnie pochłaniającymi część wytwarzanego przez zajezdnię hałasu. Tor prób, na którym testowane będą między innymi hamulce i sygnały dźwiękowe tramwajów, umieszczony został w budynku i odseparowany matą wibroizolacyjną. Na terenie zajezdni zamontowano smarownice, które dozując smar na szynę minimalizują hałas na łukach [12].

Przewidziano również montaż 30 szt. budek lęgowych dla ptaków w rejonie ul. Annopol, ul. Inowłodzkiej i ul. Pawła Włodkowica [12].

System Zarządzania Zajezdnią

Zajezdnia Annopol została wyposażona w informatyczny System Zarządzania Zajezdnią (SZZ), który automatyzuje wiele czynności wykonywanych dotychczas przez człowieka [12]. System wybiera dla tramwaju odpowiedni scenariusz i decyduje czy tramwaj musi przejść serwisowanie np. szlifowanie kół albo naprawę [8]. Tramwaj przed wjazdem jest identyfikowany. Zajezdnia Annopol jest wyposażona w ponad 100 zwrotnic, a ponad 70% z nich obsługuje automatycznie system. System automatycznie układa drogę przejazdu poprzez sterowanie zwrotnicami i semaforami. Dzięki temu tramwaje będą jechały z jednostajną prędkością bez zatrzymań, co pozwoli zaoszczędzić energię elektryczną. Wspomaga też podział tramwajów na konkretne linie i brygady obsługiwane przez zajezdnię. Zarządzanie ruchem tramwajów na terenie zajezdni otwierając bramy, załączając stanowiska diagnostyczne, pomiarowe i obsługowe, m.in. myjnie, dystrybutory piasku, płynów do spryskiwaczy, olejów. Monitoruje też stan i zajętość stanowisk pracy [12].

Niektóre stanowiska na zajezdni takie jak przyjęcia tramwajów na stanowiska w hali obsługowej i remontowej są wyposażone w terminale użytkownika z ekranami dotykowymi. Wyświetla też pracownikom czynności obsługowe do wykonania na danym stanowisku oraz zbiera informacje o potwierdzonych przez pracownika czynnościach obsługowych wykonanych przy konkretnym tramwaju. Monitoruje tym samym czas napraw i przejazdu przez zajezdnię [12].

W systemie, m.in. w aplikacji mobilnej, można obejrzeć plan zajezdni z tramwajami znajdującymi się na terenie zajezdni wraz z ich statusami, obserwować sytuację ruchową na zajezdni oraz sprawdzić statusy urządzeń infrastruktury sterowania ruchem. Dostępna w niej jest też lista tramwajów zbliżających się do zajezdni oraz lista zaplanowanych wyjazdów. Można w niej także wyszukiwać miejsca postoju poszczególnych tramwajów, przeglądać historię usterek i napraw, obsługę oraz zdarzenia systemowe [12].

Założone maksymalne natężenie wyjazdów wynosi 50 tramwajów w ciągu godziny, natomiast natężenie zjazdów 40 tramwajów [12]. Szacuje się że czas przejazdu tramwaju od bramy wjazdowej do hali obsługowej z uwzględnieniem przejazdu przez stanowisko pomiarowe oraz mycie nie powinien być dłuższy niż 3 minuty, a czas postoju na stanowisku OC nie przekroczy 12 minut [8]. Koszt zakupu systemu, który wyniósł 10 mln zł, powinien zwrócić się w ciągu 10 lat [3].

Obiekty, pomniki, tablice:


Obiekty, pomniki, tablice

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

XVIII wiek i wcześniej:


XVIII wiek i wcześniej

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

XIX wiek:


XIX wiek

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

Okres międzywojenny:


Okres międzywojenny

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

II wojna światowa i Powstanie Warszawskie:


II wojna światowa i Powstanie Warszawskie

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

Odbudowa stolicy:


Odbudowa stolicy

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

Czasy PRL-u:

Budowę zajezdni tramwajowej na Annopolu planowano już w latach 60-tych XX wieku. Jej lokalizacja była wówczas wyznaczona nieco bardziej na zachód, przy skrzyżowaniu ul. Annopol z ul. Inowłodzką [1].

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Projekt zajezdni

[1969] Projekt zajezdni (źródło)

Projekt zajezdni

[1969] Projekt zajezdni (źródło)

Projekt zajezdni

[1969] Projekt zajezdni (źródło)

Projekt zajezdni

[1969] Projekt zajezdni (źródło)

Projekt zajezdni

[1969] Projekt zajezdni (źródło)

Projekt zajezdni

[1969] Projekt zajezdni (źródło)

Przemiany 1989-2000:

W uchwalonym Miejscowym Planie Ogólnym Zagospodarowania m. st. Warszawy z 28 września 1992 roku znalazł się zapis o ustaleniu rezerwy terenowej pod zajezdnię tramwajową za przewidzianą do likwidacji zajezdnię Praga [8], a tej fragment zamienić w muzeum komunikacji miejskiej. Przy nowej zajezdni planowany był też parking Parkuj i Jedź [6].

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Lokalizacja planowanej zajezdni

[1992] Lokalizacja planowanej zajezdni (źródło)

XXI wiek:

9 lipca 2001 roku uchwalono kolejny plan zagospodarowania m. st. Warszawy ze wskazaniem obecnej lokalizacji [8].

W marcu 2009 roku władze miasta podjęły decyzję o budowie zajezdni tramwajowej na Annopolu, chociaż jako lokalizację wskazywano wówczas teren obok pętli Żerań Wschodni [8]. Miała to być Zajezdnia Żerań Wschodni [6].

W lutym 2012 roku Tramwaje Warszawskie poinformowały publicznie o podjęciu prac. Podpisano umowę z firmą Systra SA na opracowanie wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej zajezdni tramwajowej Annopol. Koncepcja obejmowała budynki, układy torowe, drogowe, elementy energetyki trakcyjnej, system monitoringu, instalacje wewnętrzne: kanalizacji sanitarnej, technologicznej, deszczowej, wody pitnej zimnej i ciepłej, wody szarej, centralnego ogrzewania, wentylacji i klimatyzacji oraz sieci: elektroenergetyczną, wodociągową, kanalizacji deszczowej wraz ze zbiornikami retencyjnymi, sanitarnej, gazowej i cieplnej. Biuro Ochrony Środowiska stwierdziło konieczność wykonania raportu o środowisku. Systra przekazała koncepcję w kwietniu 2013 roku [8].

Koszt budowy oszacowano wtedy na 250-300 mln zł, dodatkowe ok. 40 mln zł miały pochłonąć wykupy gruntów pod zajezdnię [8], przed budową obecnej zajezdni teren ten zajmowały pola uprawne.

16 stycznia 2014 roku Tramwaje Warszawskie ogłosiły przetarg na dokumentację projektową całości nowej zajezdni wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego. Zgłosiły się trzy firmy, najkorzystniejszą ofertę złożyła Systra (za kwotę 2.8 mln zł). Jednak ostatecznie pomimo wyboru Systra odmówiła podpisania umowy, a ponieważ kolejna oferta była znacząco droższa (5.2mln zł) unieważniono przetarg. Kolejny przetarg ogłoszono we wrześniu 2014 roku, a 3 lutego 2015 roku została podpisana umowa z firmą PAS Projekt Archi Studio (za kwotę 2.6 mln zł) [8].

To pierwsza inwestycja infrastrukturalna w Polsce, która w tak dużym stopniu wykorzystuje technologie BIM, która to pozwala wizualizować projekt w trzech wymiarach [4]. Kompleksową usługę doradztwa w tym zakresie świadczyła firma M.A.D. Engineers [13].

Wiosną 2015 roku pojawiły się problemy z własnością. Do wykupu pozostawało kilkanaście działek od osób prywatnych, niektóre o nie ustalonym statusie prawnym lub z roszczeniami wynikającymi z dekretu Bieruta [8].

Na początku 2017 roku otrzymano decyzję środowiskową [6]. 12 lipca 2017 roku została wydana decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego. 3 października 2017 roku otrzymano dofinansowanie unijne projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą" na kwotę 554.6 mln zł (koszt projektu wyniósł 1.189 mld zł). Z tej sumy 133 mln zł zostało przekazane na budowę zajezdni Annopol [8].

18 września 2019 roku Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o. otrzymały pozwolenie na budowę [8]. 25 lutego 2020 roku otwarto oferty w przetargu na inżyniera budowy. Wystartowało jedenaście podmiotów z cenami od 8.389 mln zł do 15.865 mln zł. Sześciu wykonawców wykluczono, a cztery oferty odrzucono. Z powodu odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej przetarg został rozstrzygnięty 20 sierpnia 2020 roku. Wygrała najdroższa oferta złożona przez Egis Poland [8].

W dniu 31 grudnia 2020 roku ogłoszony został przetarg na budowę. Przedmiotem zamówienia było zaprojektowanie i wykonanie. Inwestycja była jest o dwa projekty budowlane: samej zajezdni oraz drogi dojazdowej (przygotowany przez firmę Siblej). 4 czerwca 2021 roku Tramwaje Warszawskie otworzyły cztery oferty, z których najtańsza prawie dwukrotnie przewyższała zaplanowany budżet: Budimex Budownictwo (1.344 mld zł), Gülermak (805.4 mln zł), Trakcja, Polimex Mostostal, Polimex Infrastruktura (1.236 mld zł), ZUE, Yörük Yapi Insaat A.S. (808.3 mln zł). [8]. Postępowanie wygrało konsorcjum firm ZUE i Yörük Yapı Insaat. W wyniku aukcji elektronicznej konsorcjum zeszło z ceny do kwoty 655.1 (688.7 [2]) mln zł [4]. Umowę podpisano w grudniu 2021 roku [2]. W tym samym czasie do przetargu na system zarządzania zajezdnią zgłosiły się dwie firmy - PSI Polska (12.239 mln zł) i Wasko (18.298 mln zł). 9 października 2020 roku została podpisana umowa ze spółką PSI Polska na wdrożenie do 2023 roku [8].

W styczniu 2022 roku spółka Tramwaje Warszawskie przekazała teren pod budowę zajezdni [2]. Budowę rozpoczęto od robót ziemnych, sanitarnych i odwodnienia, a następnie od hali obsługi. Prace torowe i trakcyjne realizowano w 2023 roku [4], a koniec budowy planowano na luty 2024 roku [1], jednak z powodu wybuchu na terenie budowy (przy przebudowie kanalizacji [5]), prace się opóźniły [1]. Wzrósł także koszt budowy do 715.79 mln zł. Od początku kwietnia 2024 roku w zajezdni odbywały się pierwsze próby ruchowe z udziałem wagonów [105N] 1396+1395 i 1446+1445 oraz 128N 3616 [8].

Zajezdnia została oddana do użytku jednocześnie z nową linią tramwajową do Wilanowa (którą obsługuje) 29 października 2024 roku [1] jako pierwsza nowa zajezdnia tramwajowa w Warszawie od lat 60-tych XX wieku [3]. Tego dnia o godzinie 4:06 z zajezdni wyjechał pierwszy liniowy wagon 141N o numerze bocznym 4101, obsługujący linię nr 4 [8].

Początkowo zajezdnia była wykorzystywana w ograniczonym zakresie i obsługiwała 25 brygad na liniach 1, 3, 4 i 25 (wagony pojawiały się w nowej zajezdni rotacyjnie, w przerwie pomiędzy szczytami zjeżdżały na OC do swoich macierzystych zajezdni). Docelowo w zajezdni ma stacjonować 114 składów [8]. Według założeń, rozruch obiektu ma zakończyć się w pierwszym kwartale 2025 roku [16]. Dla ograniczenia ryzyka uszkodzenia sieci tramwajowej (dojazd do zajezdni jest tylko jedną trasą) w planach jest przedłużenie torów na ul. Annopol przez most nad Kanałem Żerańskim. Wtedy baza na Annopolu mogłaby dodatkowo obsługiwać linie kursujące na Białołęce [18].

W 2025 roku zajezdnia otrzymała nagrodę w ramach 11. edycji Nagrody Architektonicznej Prezydenta Warszawy [19].

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Pola uprawne

[2001] Pola uprawne (źródło)

Lokalizacja planowanej zajezdni

[2006] Lokalizacja planowanej zajezdni (źródło)

Wizualizacje

[2020] Wizualizacje (źródło)

Posesja

[2021] Posesja (źródło)

Układ torowy

[2021] Układ torowy (źródło)

Układ torowy

[2021] Układ torowy (źródło)

Układ torowy

[2021] Układ torowy (źródło)

Wizualizacje

[2022] Wizualizacje (źródło)

Projekt torowisk

[2022] Projekt torowisk (źródło)

Infrastruktura ekologiczna

[2022] Infrastruktura ekologiczna (źródło)

Projekt

[2022] Projekt (źródło)

Projekt

[2022] Projekt (źródło)

Wizualizacje

[2022] Wizualizacje (źródło)

Wizualizacje

[2022] Wizualizacje (źródło)

Plan zajezdni

[2022] Plan zajezdni (źródło)

Budowa

[2022] Budowa (źródło)

Budowa

[2022] Budowa (źródło)

Budowa

[2022] Budowa (źródło)

Budowa

[2023] Budowa (źródło)

Budowa

[2023] Budowa (źródło)

Budowa

[2023] Budowa (źródło)

Budowa

[2023] Budowa (źródło)

Budowa

[2023] Budowa (źródło)

Budowa

[2023] Budowa (źródło)

Budowa

[2023] Budowa (źródło)

Hala postojowa

[2024] Hala postojowa (źródło)

Budynek administracyjny

[2024] Budynek administracyjny (źródło)

Zajezdnia Annopol

[2024] Zajezdnia Annopol (źródło)

Budynek administracyjny

[2024] Budynek administracyjny (źródło)

Hala obsługi technicznej

[2024] Hala obsługi technicznej (źródło)

Hala obsługi technicznej

[2024] Hala obsługi technicznej (źródło)

Hala obsługi technicznej

[2024] Hala obsługi technicznej (źródło)

Wjazd do zajezdni

[2024] Wjazd do zajezdni (źródło)

Układ linii

[2024] Układ linii (źródło)

Otwarcie zajezdni Annopol

[2024] Otwarcie zajezdni Annopol (źródło)

Warsztaty i magazyny

[2024] Warsztaty i magazyny (źródło)

Warsztaty i magazyny

[2024] Warsztaty i magazyny (źródło)

Warsztaty i magazyny

[2024] Warsztaty i magazyny (źródło)

Warsztaty i magazyny

[2024] Warsztaty i magazyny (źródło)

Alternatywne trasy tramwajowe

[2024] Alternatywne trasy tramwajowe (źródło)

Zajezdnia Annopol

[2024] Zajezdnia Annopol (źródło)

Zajezdnia Annopol

[2024] Zajezdnia Annopol (źródło)

Zajezdnia Annopol

[2024] Zajezdnia Annopol (źródło)

Zajezdnia Annopol

[2024] Zajezdnia Annopol (źródło)

Hala obsługi

[2024] Hala obsługi (źródło)

Zajezdnia Annopol

[2024] Zajezdnia Annopol (źródło)

Zajezdnia Annopol

[2024] Zajezdnia Annopol (źródło)

Zajezdnia Annopol

[2024] Zajezdnia Annopol (źródło)

Zajezdnia Annopol

[2024] Zajezdnia Annopol (źródło)

Hala remontowa

[2024] Hala remontowa (źródło)

Lakiernia

[2024] Lakiernia (źródło)

Hala postojowa

[2024] Hala postojowa (źródło)

Budynek podstacji trakcyjnej

[2024] Budynek podstacji trakcyjnej (źródło)

Budynek podstacji trakcyjnej

[2024] Budynek podstacji trakcyjnej (źródło)

Budynek pogotowia sieciowego

[2024] Budynek pogotowia sieciowego (źródło)

Budki wartownicze

[2024] Budki wartownicze (źródło)

Budki wartownicze

[2024] Budki wartownicze (źródło)

Portiernia

[2024] Portiernia (źródło)

Portiernia

[2024] Portiernia (źródło)

Garaże

[2024] Garaże (źródło)

Garaże

[2024] Garaże (źródło)

Lakiernia

[2024] Lakiernia (źródło)

Zajezdnia Annopol

[2024] Zajezdnia Annopol (źródło)

Parking

[2024] Parking (źródło)

Tor prób

[2024] Tor prób (źródło)

Myjnia

[2024] Myjnia (źródło)

Wiata śmietnikowa i magazyn gazów

[2024] Wiata śmietnikowa i magazyn gazów (źródło)

Torowisko

[2024] Torowisko (źródło)

Torowisko

[2024] Torowisko (źródło)

Torowisko

[2024] Torowisko (źródło)

Teren zajezdni

[2024] Teren zajezdni (źródło)

Teren zajezdni

[2024] Teren zajezdni (źródło)

Hala obsługi technicznej

[2024] Hala obsługi technicznej (źródło)

Tere zajezdni

[2024] Tere zajezdni (źródło)

Tere zajezdni

[2024] Tere zajezdni (źródło)

Skrzyżowanie z ul. Inowłodzką

[2024] Skrzyżowanie z ul. Inowłodzką (źródło)

Zajezdnia Annopol

[2025] Zajezdnia Annopol (źródło)

Myjnia

[2025] Myjnia (źródło)

Zajezdnia tramwajowa na Annopolu

[2025] Zajezdnia tramwajowa na Annopolu (źródło)

Opis przygotowano: 2025-06