Marina Apartamenty


Marina Apartamenty

W miejscu gdzie przez okres PRL-u działała drukarnia powstało w II dekadzie XXI wieku osiedle mieszkaniowe, pierwsza inwestycja dewelopera Atal w Warszawie.

kawiarniakawiarniaplac zabawplac zabawrzekarzekasklepsklepzabudowa wielorodzinnazabudowa wielorodzinna

Powiedz, jak bardzo lubisz to miejsce w Warszawie:

  • Ulice:   ulica Anastazego Kowalczyka, ulica Krzyżówki, ulica Łopianowa
  • Rok powstania:  2014-2018
  • Obszar MSI:  Żerań
  • Wysokość:   18 m
  • Funkcja:  mieszkaniowa
  • Styl:  postmodernizm
  • Związane osoby: Kuryłowicz Ewa, Kuryłowicz Stefan

Opis urbanistyczny:

Marina Apartamenty to kompleks mieszkaniowy nad Kanałem Żerańskim, który tworzą cztery etapy. Etap I znajduje się tuż nad wodą, a etapy II-IV po drugiej stronie ul. Krzyżówki [1]. Budynki są pierwszą warszawską inwestycją grupy Atal. Projekt I etapu został opracowany przez pracownię Marek Rytych Architekt [10], a projekt etapów II-IV powstał w Autorskiej Pracowni Architektury Kuryłowicz & Associates [9]. Osiedla znajdują się przy ul. Krzyżówki, która otrzymała swoją nazwę w listopadzie 1961 roku. Od 2007 roku większy jej odcinek (na północ od ul. Płochocińskiej) został zamieniony na ul. Spedycyjną. Nazwa pozostała na odcinku pomiędzy ul. Płochocińską i Kowalczyka [6].

Obiekty, pomniki, tablice:

Marina Apartamenty I (ul. Krzyżówki #28, #28A-#28D) składa się z pięciu budynków wielorodzinnych (jeden budynek jest pięciokondygnacyjny, natomiast pozostałe cztery budynki mają po cztery kondygnacje [11]) o lekkiej architekturze, odróżniającej się od pozostałych etapów. Każdy budynek jest prostą, modernistyczną bryłą, którą okalają duże, nieregularne tarasy osadzone na stalowych słupach, imitujących pnie drzew. Przewaga okien balkonowych nadaje inwestycji lekki wizualnie efekt, a także pozwala na doświetlenie mieszkań. Na osiedlu znajduje się w sumie 178 lokali (28-111 m2). Cały ruch samochodowy odbywa się pod ziemią, w dwóch garażach podziemnych na 222 samochody. Budowa rozpoczęła się na przełomie 2012 i 2013 roku. Etap oddano do sprzedaży w lipcu 2014 roku [5]. Szacowana wartość inwestycji wyniosła 55.8 mln zł [10]. Etap ma też bezpośredni dostęp do Kanału Żerańskiego, z zaplanowanym w przyszłości pomostem.

Marina Apartamenty II (ul. Kowalczyka #7, #9, #11) tworzą trzy budynki. Pierwszy z nich, od strony ul. Łopianowej, ma siedem pięter, kolejny jest sześciopiętrowy, a trzeci ma pięć pięter [1]. Każdy z budynków ma kształt kaskady opadającej w kierunku wewnętrznych zielonych dziedzińców. Rzuty kondygnacji zbliżone są do trapezu, zwężającego się ku górze i w kierunku północnym, by każde z najwyższych pięter miało bezpośredni widok na panoramę miasta. Mieszkania posiadają tarasy wykończone drewnem. Elementem charakterystycznym budynków jest falująca linia stropów podkreślonych białym pasem, skontrastowanym z szarymi wycofanymi elewacjami oraz duże przeszklenia i stalowe detale [13]. Szare ściany elewacji uzupełnione zostały o drewniane elementy oraz balustrady w ciemnoszarej tonacji. Przestrzeń wspólna została zaaranżowana na zielone dziedzińce z placem zabaw. Inwestycja została w pełni dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych [2]. W etapie zaplanowano 219 mieszkań (34-125 m2). W kondygnacji podziemnej powstał garaż na 280 samochodów i 43 skutery. Dodatkowym udogodnieniem są miejsca parkingowe w garażu na poziomie parteru dla 39 samochodów oraz 259 stanowisk dla rowerów. W budynkach zlokalizowano 25 lokali handlowo-usługowych. Dla klientów sklepów przewidziano dodatkowe 28 miejsc parkingowych [1]. Budowa rozpoczęła się w 2015 roku. Osiedle zostało oddane do użytkowania w czerwcu 2017 roku [2].

Marina Apartamenty III (ul. Kowalczyka #1, #1A, #1B) to trzy budynki o sześciu i siedmiu kondygnacjach, w których są 254 mieszkania (33-100 m2). Niektóre lokale są dwupiętrowe. W kondygnacji podziemnej i na parterze powstały garaże na 337 samochodów (242 miejsc na poziomie -1 i 95 miejsc, w tym 20 ogólnodostępnych, na poziomie 0) i 68 motocykli (52 miejsca na poziomie -1 i 16 miejsc, w tym 9 ogólnodostępnych, na poziomie 0). Jest tu również 14 lokali usługowych [1]. Szare ściany elewacji uzupełnione zostały o drewniane elementy oraz o balustrady w ciemnoszarej tonacji i żółte elementy. Przestrzeń na terenie osiedla tworzą zielone dziedzińce. Budowa rozpoczęła się w 2015 roku. Pozwolenie na użytkowanie otrzymano w styczniu 2018 roku [3].

Marina Apartamenty IV (ul. Kowalczyka #3, #3B, #3C) składa się z czterech budynków. Dwa z nich są sześciokondygnacyjne i połączone między sobą trzecim budynkiem jednokondygnacyjnym, ostatni z budynków jest dziewięciokondygnacyjny. Architekci zaprojektowali 132 mieszkania (33-112 m2). W etapie IV powstało 147 miejsc postojowych w garażu podziemnym dla samochodów i 20 dla jednośladów oraz 20 miejsc ogólnodostępnych naziemnych. W tej części znajduje się 6 lokali usługowych [1]. Szare ściany elewacji uzupełniają drewniane elementy oraz ażurowe, stalowe lub aluminiowe balustrady w ciemnoszarej tonacji. Przestrzeń wspólną tworzą zielone dziedzińce i plac zabaw [4]. Usytuowanie budynków zapewnia maksymalne nasłonecznienie. Budowa etapu rozpoczęła się w połowie 2016 roku [12]. Pozwolenie na użytkowanie uzyskano w połowie 2018 roku [4].

XVIII wiek i wcześniej:


XVIII wiek i wcześniej

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

XIX wiek:

Okres międzywojenny:


Okres międzywojenny

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

II wojna światowa i Powstanie Warszawskie:


II wojna światowa i Powstanie Warszawskie

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

Odbudowa stolicy:

W 1945 roku cała okolica nie była zagospodarowana.

Czasy PRL-u:

Warszawska Drukarnia Akcydensowa

Wcześniej w miejscu etapów II-IV osiedla Marina Apartamenty znajdowała się Warszawska Drukarnia Akcydensowa (WDA, ul. Kowalczyka #21A), drukująca artykuły o charakterze użytkowym lub okolicznościowym. Powstała ona w 1966 roku, a jej pierwsza siedziba mieściła się w hali klubu sportowego Orzeł. W latach 70-tych XX wieku drukarnię przeniesiono na Żerań. Drukarnia składała się z zakładu typograficznego i offsetowego. W jej zakładach powstawały plakaty, afisze teatralne, okładki i mapy [7].

Na południe od drukarni już w 1976 roku znajdowały się magazyny.

Przemiany 1989-2000:

W 1991 roku, drukarnia weszła w stan upadłości. W 1997 roku 40% udziałów w drukarni zakupiło Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych. Pozostałe 60% znajdowało się w rękach osób fizycznych. W umowie o współpracy PPWK zobowiązało się do zlecania wszystkich zamówień WDA, miało to być 170 milionów koloroodbitek. W 1998 roku okazało się, że PPWK przeliczyło się z wielkością produkcji oraz wróciło do organizowania przetargów na druk, co postawiło drukarnię w trudnej sytuacji. Zarząd PPWK w 2000 roku wypowiedział umowę o współpracy. 26 sierpnia 2002 roku została ogłoszona upadłość drukarni [7], kiedy była zarejestrowana jako spółka akcyjna [8]. Drukarnia została zlikwidowana 11 października 2004 roku. Neon z napisem „Drukarnia” trafił do Muzeum Neonów, a pamiątki do Muzeum Drukarstwa Warszawskiego [7].

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Teren osiedla

[1994] Teren osiedla (źródło)

XXI wiek:

Po likwidacji spółki teren należący do Skarbu Państwa wynajęły prywatne drukarnie, jak Grafikus, Interdruk, Aj czy WEMA. Na przełomie 2014 i 2015 roku wszelkie zabudowania na terenie dawnej Warszawskiej Drukarni Akcydensowej zburzono i działka została sprzedana pod budowę osiedla mieszkaniowego [7].

W miejscu, gdzie zlokalizowano etap I Marina Apartamenty znajdowała się do 2012 roku posesja z do domem piętrowym jednorodzinnym, wybudowanym między latami 1987-1994.

Osiedle Marina Apartamenty wybudowano w latach 2014-2018.

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Etap I - budowa

[2012] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2012] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2012] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2012] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2012] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2012] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2013] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2013] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2013] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2013] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2013] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2013] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2013] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2013] Etap I - budowa (źródło)

Budowa przystani

[2013] Budowa przystani (źródło)

Neon z Drukarni

[2014] Neon z Drukarni (źródło)

Etap I - budowa

[2014] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2014] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2014] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2014] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2014] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2014] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2014] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2014] Etap I - budowa (źródło)

Etap I - budowa

[2014] Etap I - budowa (źródło)

Etap I

[2014] Etap I (źródło)

Atal Marina I

[2014] Atal Marina I (źródło)

Etap II - budowa

[2015] Etap II - budowa (źródło)

Etap II - budowa

[2015] Etap II - budowa (źródło)

Etap II - budowa

[2015] Etap II - budowa (źródło)

Etap II - budowa

[2015] Etap II - budowa (źródło)

Etap III - budowa

[2015] Etap III - budowa (źródło)

Widok na ul. Łopianową, po prawej tereny dawnej Warszawskiej Drukarni

[2016] Widok na ul. Łopianową, po prawej tereny dawnej Warszawskiej Drukarni (źródło)

Brama wjazdowa na teren dawnej Warszawskiej Drukarni Akcydensowej

[2016] Brama wjazdowa na teren dawnej Warszawskiej Drukarni Akcydensowej (źródło)

Etap II - budowa

[2016] Etap II - budowa (źródło)

Etap II - budowa

[2016] Etap II - budowa (źródło)

Etap II - budowa

[2016] Etap II - budowa (źródło)

Etap II - budowa

[2016] Etap II - budowa (źródło)

Etap III - budowa

[2016] Etap III - budowa (źródło)

Etap III - budowa

[2016] Etap III - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2016] Etap IV - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2016] Etap IV - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2016] Etap IV - budowa (źródło)

Teren osiedla

[2017] Teren osiedla (źródło)

Plan osiedla

[2017] Plan osiedla (źródło)

Plan osiedla - etap II

[2017] Plan osiedla - etap II (źródło)

Plan osiedla - etap III

[2017] Plan osiedla - etap III (źródło)

Plan osiedla - etap IV

[2017] Plan osiedla - etap IV (źródło)

Plan osiedla - etap II A

[2017] Plan osiedla - etap II A (źródło)

Plan osiedla - etap II B

[2017] Plan osiedla - etap II B (źródło)

Plan osiedla - etap II C

[2017] Plan osiedla - etap II C (źródło)

Plan osiedla - etap II C

[2017] Plan osiedla - etap II C (źródło)

Plan osiedla - etap III A

[2017] Plan osiedla - etap III A (źródło)

Plan osiedla - etap III B

[2017] Plan osiedla - etap III B (źródło)

Plan osiedla - etap III C

[2017] Plan osiedla - etap III C (źródło)

Plan osiedla - etap IV A

[2017] Plan osiedla - etap IV A (źródło)

Plan osiedla - etap IV B

[2017] Plan osiedla - etap IV B (źródło)

Plan osiedla - etap IV C

[2017] Plan osiedla - etap IV C (źródło)

Plan osiedla - etap IV C

[2017] Plan osiedla - etap IV C (źródło)

Plan osiedla - etap IV

[2017] Plan osiedla - etap IV (źródło)

Plan osiedla - etap IV

[2017] Plan osiedla - etap IV (źródło)

Plan osiedla - etap II

[2017] Plan osiedla - etap II (źródło)

Plan osiedla - etap II

[2017] Plan osiedla - etap II (źródło)

Plan osiedla - etap III

[2017] Plan osiedla - etap III (źródło)

Parking - etap III

[2017] Parking - etap III (źródło)

Parking - etap III

[2017] Parking - etap III (źródło)

Parking - etap III

[2017] Parking - etap III (źródło)

Parking - etap II

[2017] Parking - etap II (źródło)

Parking - etap II

[2017] Parking - etap II (źródło)

Parking - etap II

[2017] Parking - etap II (źródło)

Parking - etap IV

[2017] Parking - etap IV (źródło)

Parking - etap IV

[2017] Parking - etap IV (źródło)

Parking - etap IV

[2017] Parking - etap IV (źródło)

Etap IV - wizualizacje

[2017] Etap IV - wizualizacje (źródło)

Etap IV - wizualizacje

[2017] Etap IV - wizualizacje (źródło)

Etap I - wizualizacje

[2017] Etap I - wizualizacje (źródło)

Etap I - wizualizacje

[2017] Etap I - wizualizacje (źródło)

Etap I - wizualizacje

[2017] Etap I - wizualizacje (źródło)

Etap II - budowa

[2017] Etap II - budowa (źródło)

Etap II - budowa

[2017] Etap II - budowa (źródło)

Etap II - budowa

[2017] Etap II - budowa (źródło)

Etap II - budowa

[2017] Etap II - budowa (źródło)

Etap II - budowa

[2017] Etap II - budowa (źródło)

Etap II - budowa

[2017] Etap II - budowa (źródło)

Etap II - budowa

[2017] Etap II - budowa (źródło)

Etap II - budowa

[2017] Etap II - budowa (źródło)

Etap III - budowa

[2017] Etap III - budowa (źródło)

Etap III - budowa

[2017] Etap III - budowa (źródło)

Etap III - budowa

[2017] Etap III - budowa (źródło)

Etap III - budowa

[2017] Etap III - budowa (źródło)

Etap III - budowa

[2017] Etap III - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2017] Etap IV - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2017] Etap IV - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2017] Etap IV - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2017] Etap IV - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2017] Etap IV - budowa (źródło)

Etap III

[2017] Etap III (źródło)

Etap III

[2017] Etap III (źródło)

Etap IV - budowa

[2018] Etap IV - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2018] Etap IV - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2018] Etap IV - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2018] Etap IV - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2018] Etap IV - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2018] Etap IV - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2018] Etap IV - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2018] Etap IV - budowa (źródło)

Etap IV - budowa

[2018] Etap IV - budowa (źródło)

Atal Marina

[2018] Atal Marina (źródło)

Opis przygotowano: 2018-05